Hur laddar jag upp mediefiler till mitt Canvas Studio-konto?

Du kan ladda upp mediefiler i Canvas Studio från din enhet till sidan Mitt bibliotek (My Library) eller använda ikonen Lägg till mediefiler (Add Media). Studio har stöd för uppladdning av mediefiler och du kan ladda upp enskilda mediefiler eller flera individuella filer samtidigt.  Maxstorlek för en mediefil är 10 GB vid uppladdning. Läs mer om vilka filformat som stöds.

När mediefilen är uppladdad i Studio, kan du lägga till noteringar, dela åtkomst, och hantera mediefilen via medieflikarna.

Studio har även stöd för att lägga till videor från YouTube och Vimeo via URL:er.

Obs! Administratörer kan hindra användare från att ladda upp mediefiler från en enhet. Läs mer om att hantera behörigheter i Canvas Studio.

Ladda upp mediefiler

Du kan ladda upp mediefiler från valfri sida i Studio. Klicka på ikonen Lägg till mediefil (Add Media) för att lägga till en mediefil [1].

Du kan även dra och släppa filer i Studio [2].

Anteckningar:

  • Du kan ladda upp flera mediefiler samtidigt. Men Studio kan inte ladda upp komprimerade ZIP-filer. Maxstorlek för en mediefil är 10 GB vid uppladdning. Läs mer om vilka filformat som stöds.
  • Administratörer kan hindra användare från att ladda upp mediefiler från en enhet. Läs mer om att hantera behörigheter i Canvas Studio.

Bläddra bland filer

Bläddra bland filer

Klicka på knappen Bläddra bland filer (Browse Files) [1]. Du kanske även kan lägga till mediefiler via YouTube- eller Vimeo-URL:er [2].

Ladda upp fil

Ladda upp fil

Välj den mediefil du vill importera [1]. Klicka sedan på knappen Ladda upp (Upload) [2].

Se uppladdningsförloppet

Se uppladdningsförloppet

Visa förloppet för din uppladdning

Visa uppladdade mediefiler

Visa mediefilen på din sida Mitt bibliotek. Klicka för att visa mediefilen.

Hantera mediefiler

För att  dela mediefiler, ladda ned mediefiler, ladda ned en avskrift av mediefiler eller radera mediefiler, klicka på menyn Fler alternativ (More Options) [1].

Du kan hantera uppspelningshastigheten för mediefiler och slå på och av kommentarer från menyn Inställningar för mediefiler (Media Settings) [2].

Om du vill visa mediefiler i ett bibliotek eller en kurs klickar du på rullgardinsmenyn Plats för mediefiler (Media Location) [3]. Om mediefilerna läggs till i en kurs kan du visa kursspecifik medieinformation.

Du kan även redigera medieinformation [4], visa kommentarer [5], granska användarinsikter och analyser [6], och lägga till undertexter [7].

Obs! Om du vill ladda ned en avskrift av mediefilen måste undertextalternativet vara aktiverat av mediefilens ägare.