Vad är e-portföljer?

En e-portfölj är en plats där du kan visa och diskutera viktiga inlämningar och upplevelser som inträffar under din inlärning. Om du är student eller lärare och registrerad i en kurs kan skapa ett obegränsat antal e-portföljer där du kan samla och dokumentera dina utbildningsprojekt, inlämningar, erfarenheter och andra arbetsprodukter. Du kan hålla e-portföljer privata eller dela dem med andra studenter, lärare och/eller framtida arbetsgivare.

I Canvas är e-portföljer aktiva så länge du är kvar i lärosätets SIS och fortfarande har en inloggning till lärosätet. E-portföljer är bundna till din användarprofil och är inte kursspecifika.

När ska jag använda e-portföljer?

Använd en e-portfölj för att:

• Skapa en utbildningsdagbok online för reflektion.
  • Skapa en onlinesajt som kan lämnas in som en onlineuppgift
  • Visa att du uppnått kursens lärandemål.
  • Dela ditt bästa arbete från flera kurser
  • Visa upp arbete med professionell kvalitet för potentiella arbetsgivare

Kan jag exportera e-portföljer?

Ja. Studenter och lärare kan exportera e-portföljer till en komprimerad fil. Administratörer kan ladda ned en rapport över alla e-portföljer i ett konto från sidan Kontoinställningar (Account Settings).

Hur kommer jag igång?

Öppna e-portföljer

I den globala navigeringen klickar du på länken Konto (Account) [1] och sedan på länken e-portföljer (ePortfolios) [2].

Skapa en e-portfölj

Klicka på knappen Skapa en e-portfölj (Create an ePortfolio).

Du kan läsa mer om hur du skapar en e-portfölj som student eller hur du skapar en e-portfölj som lärare.

Obs! Om du inte kan se länken till e-portföljen på ditt användarkonto har institutionen inaktiverat den här funktionen.