Vad är profil- och användarinställningar?

Profil och användarinställningar är alternativ i användarkontot som låter dig kontrollera din personliga information i Canvas.

Läs mer om hur du hanterar din profil och användarinställningar i videon Användarinställningar (User Settings).

Du kan även få reda på mer om hur du hanterar din profil och användarinställningar i lektioner för studenter,  lektioner för lärare, och lektioner för observatörer/föräldrar.

Obs! Din institution kan begränsa ett eller flera inställningsalternativ.

Vad kan jag göra i mitt användarkonto?

Vad kan jag göra i mitt användarkonto?

I den globala navigeringenkan du klicka på länken Konto (Account) [1] och sedan använda kontonavigeringslänkarna [2] för att göra något av följande:

Du kan även ändra färgkontrasten i Canvas [3] eller logga ut ur Canvas [4].

När behöver jag använda mina användarinställningar?

När behöver jag använda mina användarinställningar?

Beroende på din användarroll, kan du klicka på länken Inställningar (Settings) för att:

  • Visa och ändra dina användarinställningar, till exempel ditt fullständiga namn, visningsnamn, språkinställningar och tidszon
  • Lägga till och ändra din profilbild
  • Ändra din standard e-postadress, eller lägg till ytterligare en e-postadress för meddelanden
  • Hantera ditt lösenord som lärare, som student, eller som observatör/förälder
  • Konfigurera flerfaktorsautentisering för extra kontosäkerhet
  • Ansluta till och hantera webbtjänster utanför Canvas, som t.ex. Google Drive
  • Hantera funktionsalternativ för användare, som t.ex. gratulationsanimationer (konfetti)
  • Hantera godkända integrationer (tredjepartsprogram som godkänts för åtkomst till Canvas via API-åtkomsttoken)
  • Ladda ned dina uppgiftsinlämningar från pågående och tidigare kurser som student
  • Generera parkopplingskod som kan delas med en förälder/observatör som student
  • Länka en student till ditt användarkonto som lärare/observatör
  • Ladda ned kursinnehåll som en ePub-fil

När behöver jag använda min profil?

När behöver jag använda min profil?

Om din institution har aktiverat profil-funktionen, kan du göra följande:

  • Lägg till profil-information som en biografi och anpassade länkar
  • Visa profil-information för andra användare
  • Visa dina registreringar
  • Visa registreringar som du delar med andra användare

Läsa mer om hur du redigerar din profil som lärare, som student, eller som observatör/förälder

Obs! Du kan endast redigera din profil om administratören har tillåtit profilredigering i kontoinställningar.