Vad är profil- och användarinställningar?
Profil och användarinställningar är alternativ i användarkontot som låter dig kontrollera din personliga information i Canvas.
Läs mer om hur du hanterar din profil och användarinställningar i videon Användarinställningar (User Settings).
Du kan även få reda på mer om hur du hanterar din profil och användarinställningar i lektioner för studenter, lektioner för lärare, och lektioner för observatörer/föräldrar.
Obs! Din institution kan begränsa ett eller flera inställningsalternativ.
Vad kan jag göra i mitt användarkonto?
I den globala navigeringenkan du klicka på länken Konto (Account) [1] och sedan använda kontonavigeringslänkarna [2] för att göra något av följande:
- Hantera aviseringsinställningar som lärare, som student, eller som observatör/förälder
- Ladda upp personliga filer
- Komma åt kontoinställningar
- Skapa och hantera e-portföljer i ditt kursarbete
- Förhandsgranska och importera innehåll som delats med dig
- Dela QR-kod för inloggning till Canvas-mobilapp som lärare, som student, eller som observatör/förälder
- Visa globala meddelandet i hela kontot som lärare, som student, eller som observatör/förälder
- Hantera din profil
Du kan även ändra färgkontrasten i Canvas [3] eller logga ut ur Canvas [4].
När behöver jag använda mina användarinställningar?
Beroende på din användarroll, kan du klicka på länken Inställningar (Settings) för att:
- Visa och ändra dina användarinställningar, till exempel ditt fullständiga namn, visningsnamn, språkinställningar och tidszon
- Lägga till och ändra din profilbild
- Ändra din standard e-postadress, eller lägg till ytterligare en e-postadress för meddelanden
- Hantera ditt lösenord som lärare, som student, eller som observatör/förälder
- Konfigurera flerfaktorsautentisering för extra kontosäkerhet
- Ansluta till och hantera webbtjänster utanför Canvas, som t.ex. Google Drive
- Hantera funktionsalternativ för användare, som t.ex. gratulationsanimationer (konfetti)
- Hantera godkända integrationer (tredjepartsprogram som godkänts för åtkomst till Canvas via API-åtkomsttoken)
- Ladda ned dina uppgiftsinlämningar från pågående och tidigare kurser som student
- Generera parkopplingskod som kan delas med en förälder/observatör som student
- Länka en student till ditt användarkonto som lärare/observatör
- Ladda ned kursinnehåll som en ePub-fil
När behöver jag använda min profil?
Om din institution har aktiverat profil-funktionen, kan du göra följande:
- Lägg till profil-information som en biografi och anpassade länkar
- Visa profil-information för andra användare
- Visa dina registreringar
- Visa registreringar som du delar med andra användare
Läsa mer om hur du redigerar din profil som lärare, som student, eller som observatör/förälder
Obs! Du kan endast redigera din profil om administratören har tillåtit profilredigering i kontoinställningar.